Recomandări tehnice privind alegerea mărcilor de oţel pentru şinele de tramvai
Până nu demult, pentru construcţia liniilor de tramvai şi de metrou uşor se recomanda, în mod tradiţional, utilizarea şinelor având ciuperca tratată termic (oţel marca R290GHT sau R340GHT), crezându-se că în acest mod durabilitatea căii de rulare este mai mare şi costurile de mentenanţă mai reduse.
În fapt, experienţa a dovedit exact contrariul. Odată uzat stratul durificat de la suprafaţa ciupercii, acest tip de şină cu tratament termic superficial suferă o uzură accelerată, astfel încât nu asigură o durată de viaţă (utilizare) mai mare decât oţelurile netratate termic cu conţinut redus de carbon şi o microstructură omogenă în întreaga masă a şinei care au şi avantajul unui preţ mai scăzut.
Pentru o durabilitate ridicată a şinelor de tramvai, recomandăm utilizarea în locul şinelor cu ciuperca tratată termic (oţel mărcile R290GHT şi R340GHT), a şinelor din oţel cu conţinut scăzut de Carbon şi aliate cu Vanadiu (LCV - Low Carbon Vanadium Grooved Rail) mărcile de oţel R200V şi R260V.
Mărcile de oţel LCV (cu conţinut scăzut de Carbon şi aliate cu Vanadiu) asigură o microstructură omogenă în întreaga masă a şinei şi o duritate ridicată a suprafeţei de rulare, având în acelaşi timp o sudabilitate foarte bună (ca urmare a conţinutului scăzut de carbon). Practica a dovedit că după cca. 6 luni de operare a căilor de rulare, duritatea HBW a şinelor din oţel LCV creşte cu cca. 30-45 HBW, datorită interacţiunii roată-şină, prin forjare la rece, fără să apară oboseală de contact (RCF - Rail Contact Fatigue), ca în cazul oţelurilor cu tratare termică a ciupercii şinei (mărcile de oţel R290GHT şi R340GHT).
În concluzie, utilizarea şinelor din marcă de oţel R260V la construcţia de linii de tramvai, conduce la următoarele avantaje:
- asigură aceeaşi rezistenţă la uzură a şinelor precum oţelurile cu conţinut ridicat de carbon şi tratament termic a ciupercii (marca oţel R340GHT);
- microstructură omogenă în întreaga masă a şinei;
- sudabilitate foarte bună (pericolul de rupere a sudurilor este mult mai scăzut decât în cazul mărcilor cu conţinut ridicat de carbon, precum R340GHT);
- creşte durata de viaţă/utilizare a şinelor;
- se reduce uzura bandajelor roţilor de tramvai (raportul duritatea bandajelor/duritatea şinei fiind mai adecvat contactului dinamic roată-şină);
- se reduc costurile de întreţinere atât pentru calea de rulare cât şi pentru bandajele roţilor de tramvai.